Why can´t we all just get along?

USA.s president slappnade av i Vita Husets trädgård.

Ni kanske såg det på nyheterna imorse, det gjorde jag. Annars får ni historien i en kortare version här:

En svart (mörkhyad) professor någonstans i Massachusetts (Boston möjligen, och ursäkta stavningen av massachusetts om den inte stämde) kunde inte ta sig in i sitt eget hem då han hade tappat bort sina nycklar. Därför försökte han bryta sig in i sitt eget hem.

En vit (ljushyad) polis såg/fick larm om det hela och konfronterade den svarte professorn. En hård ordväxling följde därefter och det slutade med att polisen arresterade professorn för "förargelseväckande beteende" eller något liknande.

Historien hade kunnat sluta där. Men Barack Obama uttalade sig senare i frågan och kallade polismannens agerande för "dumt", eftersom det var onödigt att arrestera den svarte professorn EFTER det att det redan hade framkommit att det, faktiskt, var sitt eget hem som professorn försökte ta sig in i. Och historien tog en ny vändning, ett nytt varv.

Obama fick viss kritik för att lägga sig i rasfrågor, något som han hittills låtit bli i stor utsträckning. I USA är rasfrågor fortfarande något som finns i deras samhälle, även om svarta numera har samma rättigheter. Obama påpekade i ett uttalande också att svarta, och latinos, har historiskt sett fått utstå en del orättvisor, och att det därför kanske kunde förklara hur den svarte professorn betedde sig. Som svart i USA behandlas man inte alltid likadant som en vit person skulle ha behandlats, och därför kunde det kanske vara befogat att den svarte professorn fick ett mindre utbrott och satte hela händelseförloppet i en kontext som kanske inte alls existerade i just detta fall. Det var vad Obama menade, mellan raderna, åtminstone tolkades han på det sättet av en del massmedia. 

Så igår bjöd Obama in professorn, polisen och även sin vice president Joseph Biden för att försonas och dricka öl tillsammans (folkligt och bra) i Vita Husets rosenträdgård. Ett utmärkt sätt att släta över händelserna, gå vidare och dra lärdom. Och nu verkar det som att polisen och professorn kommer att rida på mediavågen. Kan se en nära förestående turné där de båda tillsammans besöker skolor och föreläser om vikten av att bortse från fördomar och om allas lika värde och behandlande framför mig. USA är möjligheternas land, inte minst när det gäller att slå mynt av både det ena och det andra. Vem vet, det kanske till och med blir en liten film av det hela?

Politiskt korrekt av Obama, men ändå smart och folkligt att bjuda in de båda på lite öl. På tvbilderna hördes inte vad de pratade om men de verkade ha trevligt. Obama skrattade vid tillfällen. Polisen och professorn fick ju även besöka presidenten och vita huset. En erfarenhet som få är förunnade, och Obama verkar faktiskt vilja vara en president som vill vara nära folket och lyssna på dem. Inte endast för att det är bra PR, utan på ett ganska genuint sätt. Eller så är han helt enkelt smart och beräknande. har dock lite högre tankar om honom, även om det såklart fanns lite PR med i spelet. Ett ölspel för gallerierna till viss del var det nog. 

Men det är ju ändå trevligt när vi alla kan komma överens. Frågan man bör ställa sig är väl kanske dock om polisen agerat likadant om det varit en vit person som försökt ta sig in i sitt eget hus, och hur pass mycket osämja som fortfarande pyr under ytan i det historiskt sett segregerade amerikanska samhället. Och hade en vit person blivit lika arg på en vit polis och tagit åt sig det hela som en rasistisk handling? men som Obama säger, ser man till hur det amerikanska samhället har sett ut historiskt sett så kan jag förstå att det finns visst fog för att en svart människa blir arg på en vit, även om någon rasism inte förekommit kan det nog lätt ses som det med den historiska bakgrunden som kontext.

Men det här med att ta en öl och komma överens, det borde kanske även toppolitikerna pröva. Så länge de inte tar fem, och skriver på nåt skumt handelsavtal efteråt.

Nåja, nu slutade den här lilla historien lyckligt, och Obama vann igen. Obama vinner alltid, så när han väl gör något fel kommer nog alla som tror attt människan inte kan göra något misstag att bli ledsna. Men den dagen den sorgen. och det finns ju alltid chansen att ta ett glas öl och dränka sorgerna när den dagen väl kommer också... 

Nu kan du få mig så lätt

Jag har av någon anledning börjat lyssna på Håkan Hellström en del på sistone, och då mest hans första album...

Låten Nu kan du få mig så lätt träffar fortfarande rätt och en och annan sentimental tanke föds. Håkans målande och romantiserande beskrivningar fastnar ofta, som till exempel frasen "Vinden håller tal vid en hamburgerbar" eller "Neonskyltar på gatorna sänder ljus till mig och skatorna". Musik och text samspelar och skapar en bild av ett romantiskt elände...

http://www.youtube.com/watch?v=h2bVXorNRAY

Känslan av övergiven och lite nedgången stadsmiljö infinner sig också, men även en känsla av att man liksom har kommit försent och att festen är slut. Det finns något nästan desperat i låten...som att han, Håkan, ännu en gång har trampat i klaveret. Något smått sorgligt finns där, om missade chanser och kanske lite utanförskap.

Sen lyssnar man förslagsvis på En vän med en bil istället, och hamnar kanske på bättre humör?

Om du inte blir det så måste du va sjuk. Sjuk, sjuk, sjuk... Haha! =) (och du måste va blind. blind, blind, blind för du kan inte se när löven faller ner hur sjuuk jag ee... etcetera)

Tyvärr inget youtubefönster direkt i bloggen, men surfa vidare och lyssna lite, det är låten värd tycker jag!


Simon ropar på dig i natten!

Hej, och vad kul att du har hittat hit! bra att du hörde att jag ropade! Jag vill ju att du ska läsa det här testet jag precis har fixat.

Den här listan med spännande testfrågor är snodd från Kim Engströms blogg ("I´m a success") som tydligen innan dess snotts från nikki.devote.se (som är linköpingsbo hon med). Så, nu vet ni det. Nu ska här testas! :P Sånt här brukar va kul! 


Namn: Simon
Piercingar: Nej, inte ännu
Tatueringar: Nej, och det lär nog inte bli nån heller.
Längd: Inte helt perfekta 1.79 fast avrundar man blir det 1.80, är typ 1.79 och fem millimeter...
Är du kär i någon: Kanske...vet inte
Önskar du att du bodde någon annanstans: Ja, fast jag har bott så länge här att jag skulle få hemlängtan nån annanstans. Och, som nån annan skrev: "även om jag flyttar till andra sidan jorden kommer jag sluta i Linköping"
Tänker du på självmord: Nej
Vilken parfym använder du: Ingen 
Vad är du rädd för: Ormar, höjder, getingar (lite), småkryp, hajar


ANTAL:
Gånger du varit kär:
Vet inte, mer än en iallafall
Gånger ditt hjärta brustit: aldrig brustit, kanske fått nån spricka ibland
Hjärtan brustit på grund av dej:Vet inte...så få som möjligt
Gånger ditt namn varit med i tidningen: Oj. beror på vilka tidningar och allt det där...kommer på tre gånger just nu, i tre ganska olika sammanhang
Ärr du har på kroppen: Inga värda att nämna och skryta med.

ÖVRIGT:
Vad är du allergisk mot:
ingen mat...blir snuvig runt juni på sommaren...pollen kanske?
Använder du hårspray: äger inte ens
Salt eller socker: Men det beror väl ändå helt på vad jag äter, vad är det här för dumma frågor som tas helt ur sin Kontext?! Arrgh, jag blir tokig! Men om vi säger såhär då, Salt passar till nästan allt, medan socker förstör i princip alla vanliga maträtter förutom desserter och möjligen i en sötsur sås till kyckling. Så salt, för det är mer all round.
Stockholm är:
  Staden där jag föddes, fint på sommaren och roligt för det mesta
Sparar till: Nya dojor...Och en fin jacka kanske?
Pålägg som gäller:
paprika, ananas, salt gurka (^^salt för vinsten då, tydligen?!), skinka, tomat, vanlig gurka, ost i ungefär den rangordningen.

Det var ett kul test. Fler test i fortsättningen kanske?


Tre skott i torsdags, nån som vet varför?

I förrgår runt halv sju befann jag mig i innerstan, när jag hörde tre snabba knallar. I töt följd, ganska höga. Det lät som om någon avförade gamla kanoner. Vid speciella tillfällen brukar man ju avfyra dem, för att fira någonting. Kanske hade det att göra med att det var den 1 juli och att Sverige precis blivit ordförandeland i EU? Kanske inte. Men det slog mig iallafall när jag åkte förbi stadshuset och såg en masa EU-flaggor. Fast de där tre snabba kanonaderna var nog för något annat. 

 Såg även Reinfelt bli intervjuad häromdagen i morgontv om jobbet som EU-ordförande, och nu idag såg jag honom på tv igen med Frankrikes president, Nicolas Sarcozy (med reservation för stavningen där). Fast hur rör det oss som vanliga medborgare...? Det är prestigefullt för lilla sverige att vara EU-ordförandeland i ett halvår, men så mycket mer än prestige verkar det inte vara. Sverige har ju en röst av många i EU, även om vi nu är ordförande. De stora besluten som verkligen påverkar vår vardag fattas nog i riksdagen trots allt, och nästa års val lär betyda mer för hur de kommande åren blir än det EU-val som var för ungefär en månad sedan.

Fast vissa saker påverkar inte politikerna, vissa saker får man fixa själv. Imorgon tänkte jag träna lite. Kanske lite tennis efter att ha blivit inspirerad av Wimbledon, och sen blir det väl lite vanlig styrketräning och kanske löpning på det.

"Vi har tekniska problem, men vi jobbar på saken..."

Så brukar det låta inte alltför sällan på olika ställen. Ganska irriterande om man väntar i en telefonkö och får höra det om och om igen. Ser man på tv kan man ju byta kanal, men då missar man ju å andra sidan det man tittade på.

Nu har den här bloggen hittat ett litet tekniskt problem och åtgärdat saken.

bloggportalen.se är (för de av er som inte vet) en sida som samlar en massa bloggar på samma ställe. En portal för bloggar, om man så vill (det listade ni ju inte ut på namnet...?). Där finns en fin liten karta som visar var alla bloggare hör hemma. Problemet med kartan är att om man helt enkelt skriver att man bor i "Linköping" så syns man inte på deras fina karta. Det skulle väl bli för många personer på samma ställe, kan jag tänka mig att sidan har resonerat. Istället får man skriva in och välja en stadsdel.  Nu syns jag förhoppningsvis även snart på bloggportalens fina karta. Fast kartan stämmer inte, om man zoomar in. Johannelund ligger vid industrierna nära tågstationen, Valla ligger nästan vid Mjärdevi och golfbanan och Tannefors ligger - nära Johannelund och mitt i Hejdegården. Tallboda hamnade ungefär där flygplatsen ligger. Min stadsdel fanns inte med att välja, så jag hamnade i Tallboda, där jag alltså inte bor. Eller om jag nu hamnade på flygplatsen...Nåja, nu är man med på kartan.

Härnäst ska vi försöka lära oss hur man pingar sina blogginlägg till en nyhet också.

Wimbledon - Federer imponerade

Idag var det ganska regnigt och jag hade inget bättre för mig så det blev att jag tittade lite på Wimbledon i eftermiddags när det åskade ute.

Måste säga att jag blev imponerad av Roger Federer i den första semifinalen mot Tommy Haas. Haas spelade bra matchen igenom och bjöd på gott motstånd, ändå vann Federer i tre raka set. Flera av hans egna servegame var dessutom blanka (allts att han vann dem utan att förlora en boll). Federer är väldigt komplett som spelare med en bred repertoar, han har bra fotarbete, varierar sitt spel, servar bra och slår hårt och precist, men det som han kanske är allra bäst på är hur han kan slå avgörande returslag ur riktigt pressade situationer. Men Haas var också duktig, gjorde en bra match men var inte riktigt i samma nivå.

Nu blir det final mot Andy Roddick i helgen, Skotten Andy Murray förlorade den andra semifinalen till hemmapublikens stora besvikelse, men Roddick var nog en rättvis vinnare i den andra semifinalen av det lilla jag såg av den.

Jag blir lite sugen på att leta rätt på mitt gamla rack och slå några bollar när jag ser de allra bästa spela. (jag spelade lite tennis som yngre, dock slutade jag rätt tidigt) Jag vet att många timmars träning ligger bakom dock, så lika bra som dem kanske jag inte blir över en natt. Däremot kan det vara kul att se om jag har kvar något eller om jag är helt ringrostig...

Det lär nog dröja innan jag spelar på arenan på bilden dock...

Wimbledonarenan (vet inte vad Centre Court heter, vet du?)

Roligt trots osoligt ?

Idag har det fina vädret tagit slut. Åskan mullrade, och det regnade en del. Helt naturligt efter all värme. Det har varit kvavt de senaste dagarna också så det låg ju i luften som man brukar säga. Det var skönt med värmen medan den varade.

Men trots att det blir lite svalare nu betyder inte det att det är slut på det roliga! Snart ska jag nämligen få det många går och väntar på i dessa dagar. Om du inte vet vad jag menar, då får du läsa en annan blogg. Chansen finns att andra bloggare också går i väntans tider. Vet nog redan vad det kommer att stå dock...nåja, man kan inte ha roligt jämt. Nästa år kanske...

RSS 2.0