Tre skott i torsdags, nån som vet varför?

I förrgår runt halv sju befann jag mig i innerstan, när jag hörde tre snabba knallar. I töt följd, ganska höga. Det lät som om någon avförade gamla kanoner. Vid speciella tillfällen brukar man ju avfyra dem, för att fira någonting. Kanske hade det att göra med att det var den 1 juli och att Sverige precis blivit ordförandeland i EU? Kanske inte. Men det slog mig iallafall när jag åkte förbi stadshuset och såg en masa EU-flaggor. Fast de där tre snabba kanonaderna var nog för något annat. 

 Såg även Reinfelt bli intervjuad häromdagen i morgontv om jobbet som EU-ordförande, och nu idag såg jag honom på tv igen med Frankrikes president, Nicolas Sarcozy (med reservation för stavningen där). Fast hur rör det oss som vanliga medborgare...? Det är prestigefullt för lilla sverige att vara EU-ordförandeland i ett halvår, men så mycket mer än prestige verkar det inte vara. Sverige har ju en röst av många i EU, även om vi nu är ordförande. De stora besluten som verkligen påverkar vår vardag fattas nog i riksdagen trots allt, och nästa års val lär betyda mer för hur de kommande åren blir än det EU-val som var för ungefär en månad sedan.

Fast vissa saker påverkar inte politikerna, vissa saker får man fixa själv. Imorgon tänkte jag träna lite. Kanske lite tennis efter att ha blivit inspirerad av Wimbledon, och sen blir det väl lite vanlig styrketräning och kanske löpning på det.

Kommentarer
Postat av: Haris

Skotten kommer från Tinnis, så fort det blir rekord i SM (eller vad det är för mästerskap som pågor där) så skjuter de lite fyrverkerier.

2009-07-05 @ 23:57:05
URL: http://www.agatan.se/haris
Postat av: jenni

och jag bor 20 meter ifrån tinnis.. höll på att flyga ur badkaret då det pangade till.. trodde nån sparkade på ytterdörren o försökte bryta sej in.. haha :D

2009-07-06 @ 11:50:46
URL: http://jenni.blogg.se/
Postat av: glitzy

så du har skaffat blogg nu ;)

2009-07-13 @ 02:23:38
URL: http://glitzybloggen.se
Postat av: Simon

glitzy: japp, fast har inte så mycket att blogga om, så det blir mest att jag läser andras bloggar :p



jenni: Oj! Så det hördes inifrån också...Kul liten historia! jag hörde skotten ändå borta vid bron mellan brandstationen och feelgood.



Haris: Mannen med alla svar! Tack, nu slipper jag fundera på det mer! :) Fanns ju en logisk förklaring också, som jag borde kunnat komma på själv såhär i efterhand.

2009-07-13 @ 02:40:53
URL: http://simpans.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0